Botten napp å toppen napp

Alla inlägg den 17 december 2010

Av sus - 17 december 2010 19:40

Vuxna barn till alkoholister överreagerar på förändringar som det inte har kontroll över.    Så här beskrivs det i boken av Janet g. Woititz. 


 Vuxna barn till alkoholister verkar vela ha allt på sitt vis, det stämmer delvis. Men det finns bakomliggande orsaker som kan vara svåra att uppfatta, förhållanden som andra enkelt anpassar sig till kan vålla svåra bekymmer för Vuxna barn till alkoholister.  Dessa överreaktioner hänger ofta ihop med tidigare erfarenheter i livet, en till synes oskyldig händelse kan få bägaren att rinna över.  Du minns alla planer och alla löften som infriades , dessa minnen sätter igång reaktion när t.e.x den planerade resan blir inställd, eller när någon kommer för sent.   


Så här säger jag om detta karaktärs drag :    Jag har alltid förr, haft ett otroligt kontroll behov när det kommer till människor... - VAr är du ?? VAd gör du ?? Vart ska du ??  Med vem ??  Ett i härdigt tjatande och kontrollerande, detta betende skapade jag mig redan som liten, för att ha koll så min aktive förälder inte drack. Ett betende jag levde med i många år, men sen började jag gå i samtal hos en Medberoende terapeut, och jag kan nu hantera detta betende, eller rättare sagt jag behöver inte ha den kontrollen längre, för jag har "lärt" mig förstå varför det varit så där., jag har lärt mig att jag INTE behöver kontrollera/ ha kontroll över allt å alla.

Av sus - 17 december 2010 08:45

Så har vi fredagen här...å nu ramlar snart julen på oss ;) Nu går de fort till julafton ;)     Dottern sov över här i natt, som den ensamstående småbarns mor hon är , så kan hon behöva "skämmas" bort lite - Så frukost på sängen blir det. Men ändo har hon det ganska så "bra" hon har en pappa till barnet som tar ett bra föräldrar ansvar, så dom har barnet varannan vecka .  Jag var lixsom ensamstående på ett helt annat vis, dotterns pappa har aldrig varit så intresserad av kontakt med sitt barn, ibland och bara på hans vilkor, så en annan fick ju va glaa om man fick en barnledig dag i månaden , se så olika det kan vara !!!  Jag beundrar alla Enastående, ensamstående fantstiska mammor - Vilket enormt "jobb" dom gör .     Fast  egentligen vet jag inte vad jag tycker om det där med växelvis boende...iaf inte för barn under 3 år !!!  Jag tror ju att den konstallationen kommer till mer för att "passa" föräldrarna än för ngt annat...TA t.e.x i mitt barnbarns fall...Då är det växelvis boende....dels för att papppan vill ha mera tid för sitt barn ( ?) Dels för att det ska passa dotterns jobb tider (?).

- Men var nämns barnets behov...?????  Så här tror jag det ser ut i många , många sådana växelvis boenden....Är föräldrars behov ...i första hand !!!   Det var lite funderingar kring detta det ;) Å nu ska kaffe koppen fyllas på !!  

Ovido - Quiz & Flashcards