Botten napp å toppen napp

Alla inlägg den 14 december 2010

Av sus - 14 december 2010 14:46


Jag vaknade tidigt idag,
entusiastisk över alla spännande saker
jag skall göra innan dagen är över
Min uppgift är att välja hur min dag ska bli.


 Idag kan jag välja att gnälla över det regniga vädret ...
eller glädja mig över att gräset får gratis vatten


Idag kan jag mumla om min hälsa ...
eller glädja mig över att jag lever



Idag kan jag sörja över att jag har så få vänner...  
eller med spänning se fram emot att göra nya bekantskaper


 Idag kan jag tjura för att jag behöver gå till jobbet ...
eller skrika högt av glädje för att jag har ett jobb att gå till


 Idag kan jag muttra nedstämt över att jag har hushållsarbete att göra ...
eller känna mig hedrad över att jag har tak för min kropp och själ


 Denna dag sträcker ut sig framför mig och väntar på att få bli skapad
och här är jag, skaparen, som får skapa min egen dag


 Idag kommer jag att få en UNDERBAR DAG ...
för att jag är välsignad med så många gåvor i mitt liv


 - FÖRFATTARE OKÄND -

   

Av sus - 14 december 2010 14:43

  Till eftertanke

av Søren Kirkegaard

Om jag vill lyckas
med att föra en människa mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne där hon är
och börja just där.
Den som inte kan det
lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon
måste jag visserligen förstå mer än vad han gör,
men först och främst förstå det han förstår.
Om jag inte kan det,
så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan,
så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa
och därmed måste jag förstå
att detta med att hjälpa inte är att vilja härska,
utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta
så kan jag inte heller hjälpa någon.

Av sus - 14 december 2010 13:01

Har suttit här på fm och kikat runt lite bland bloggar, och kan konstatera att det är ganska många som skriver om "psykiska" problem, ångest och olika diagnoser. Kände då att jag ville fylla i lite om min story.  Jag vill förmedla lite hopp. För att göra det enkelt så drar jag den korta versionen.    Som 28 åring insjuknade jag i en reaktiv psykos, alltså så där en 16/17 år sedan. JAg var kraftigt medecinerad, hade ångest, ångest så jag vissa dagar inte ens klarade av att sätta på kaffet. En ångest som höll i sig 24 timmar om dygnet.  Hur orkade jag ???  Sanningen är att jag inte alltid "orkade",




De behöver man inte.  Kampen tillbaka till att få må bra, blev krokig, krokig men framför allt lång.   Är senaste 6 åren jag börjat få må bra igen.  Efter psykosen levde jag i ett misshandelsförhållande, jag blev psykikst misshandlad, det i sin tur ledde till två självmordsförsök.  Hur klarar man av allt sånt där ????   Finns inget enkelt svar, men för mig var det så att jag ALDRIG, tappade viljan att få må bra igen/ Visst,visst orken tappade jag både en å tusen gånger - Men så länge man inte släpper greppet om viljan.   Jag har kämpat,jag har vägrat ge upp, jag har gett upp, men alltid kommit igen.   Min vändning kom när jag fick börja i Kbt terapi, där hittade jag redskapen som hjälpte mig att handskas med allt detta.   Vad som hjälpte mig var oxå att jag började acceptera läget presix som det var,snarare än att gräva ner mig för att det inte var som jag ville.  !!!    Sen har jag litteratur som varit mig till stor hjälp...b.l.a  Anna Kåver  - Att leva ett liv  inte vinna ett krig.   - Kämpa på, det går att få må bra igen -Bara för att det måste !!!  

Av sus - 14 december 2010 08:22

Goder morron ;) Kroppen fylls med koffein och så sakta vaknar knoppen   . Inatt har jag sovit gott hela natten, med betoning på hela  ....För dom senaste nätterna har jag sovit jätte hackigt, och vaknat nästan en gång i timmen -Så nu är jag utvilad !!!    På agendan i dag, står julbord på mammas boende, ska bli trevligt, var ju ett tag sen jag träffade min mamms och det beror ju då på att jag inte mått bra , inte haft nån ork att åka dit -Men idag blir det av !!! 

Orkut Christmas Scraps


Nu har det ju gått ett par dygn sedan terror attentatet i stockholm, jag bor ju mitt i den stora staden .....Är jag rädd nu ????  - Nej ,jag är inte rädd , men däremot känner jag obehag av att t.e.x vistas i tunnelbanor,stora köp center och sånt.  Dessutom när man är ute på stadens gator och torg, så kan man riktigt känna av den spännda och laddade stämmningen hos folket . Staden vibrerar av oro !!!  

Skapa flashcards