Botten napp å toppen napp

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2011

Karaktärs drag 11.

Av sus - 4 augusti 2011 18:30

Vuxna barn till alkoholister är extremt ansvarstagande eller extremt oansvariga .

Karaktärs drag 11 ur boken vuxna barn till alkoholister av Janetg.woititz


Om jag inte är perfekt duger jag inte. Är jag inte perfekt är det ingen som kommer gilla mig. Då blir jag övergiven. Jag ska vara den perfekta anställda,den perfekta maken/makan, den perfekte föräldern,den perfekta vännen. Jag ska alltid se perfekt ut alltid säga perfekta saker. Om jag är perfekt kommer min chef,mina vänner, min partner å mina föräldrar att älska mig !!  Känner du pressen bara av att läsa dessa rader ???  Det är ett enormt tryck. Att förändras är oxå en enorm uppgift.  Många extremt ansvarstagande personer måste bli sjuka innan dom förstår under vilken press dom lever.  Som vuxet barn tar man på sig allt,det finns igen gyllene medel väg. Du har mkt svårt för att säga nej,därför tar du hela tiden på dig för mkt....-Därför att....

1. Du har ingen relistisk syn om din kapacitet.

2. Du är rädd för att bli ansedd som oduglig om du tackar nej.


Så här säger jag om detta karaktärs drag.


Känner igen mig..jag är en sånn människa där det är -Allt eller inget ;) se de där med "lagom" har ja aldrig lärt mig..;)  Här ska allt hända på en gång, och helst vara gjort redan igår ;) -Fröken brottom !!!  Jag är oftast väldigt osäker,den osäkerheten överskuggar det mesta jag gör !!  Å planera de gör jag ;) De tror jag har en del med att göra att tillvaron som jag hade som barn var så väldigt oförutsägbar och förvirrande, så planering och rutiner får mig att känna mig "trygg".   

 
 
Anna

Anna

6 augusti 2011 02:18

Ja du, jag kan inte tänka mej hur det är att växa upp med alkoholiserade föräldrar, det kan verkligen inte vara lätt!
Det är så härligt att många ändå verkar få ett bra liv ändå. Maskrosbarn är det jag kommer att tänka på.
Kram!!

http://levamededs.bloggplatsen.se

sus

6 augusti 2011 18:54

Växa upp i en dyssfunktionell fam av ngt slag, är en "hårreande" historia, å tillfrisknandet gör ganska så "ont". kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sus - 4 augusti 2011 19:07

Av sus - 4 augusti 2011 18:59

Av sus - 2 augusti 2011 19:16


 Jag har ju mått ganska så dåligt ett tag, hög ångest faktor å lite deppigt !! Så jag har då fått starta upp en psykolog kontakt,,,å det med mycket blandade känslor,  Visst,visst de är vad jag behöver,,just nu,,,Men samtidigt har det varit så jätte s...

Av sus - 2 augusti 2011 19:03

Nu är det en härlig sommar värme,perfekt i mitt tycke   I dag har jag tillbringat dagen på stranden med barnbarnet    Inget ligga å steka i solen där inte ;) Utan fullt ös medvetslös   *skrattar   Är onekligen ganska skönt när mamman kommer hem från ...

Av sus - 30 juli 2011 21:49

Mitt huvud spränger över av "saker" ja skulle vilja och behöver ventilera...skriva av mig :/ Men ja känner att allti inte "tål" att ligga öppet på en blogg !!  Så ja har andvänt ;) hederligt block å penna;)..   .för skriva av sig är för mig en kanon ...

Skapa flashcards