Botten napp å toppen napp

Alla inlägg den 21 januari 2011

Av sus - 21 januari 2011 19:54

Vuxna barn till alkoholister uppfattar sig själv som annorlunda.

Ur boken vuxna barn till alkoholister av :JAnet G. Woititz


Den känsla av isolering som du kände som barn har gjort de svårt för dig att skapa kontakt med andra.Du märker att du kanske har vissa svårigheter även i vuxen ålder med att knyta kontakter. Vuxna barn till alkoholiter anser ofta att dom inte är som andra och i viss mån har dem rätt. De antar oxå att alla andra trivs i vilket sammanhang som helst, att de bara är dom själva som känner sig bort kommna. Andra barn tilläts vara barn när dom var barn men inte du. Du var mycket upptagen av vad som hände hemma och kunde inte koppla av och leka. De som hände i familjen var  det som hände dig.Du blev isolerad och fick svårare å svårare med alla form av social kontakt.

Barn till alkoholister har svårt för att tro att de kan bli accepterade som dom är utan att behöva prestera något.

 

Å så här säger jag om detta karaktärs drag:

När jag kom till detta kapitel i boken var det mycket som föll på plats.

Jag grät och jag skrattade om vart annat. Här hade jag nästan hela livet gått runt å trott att det var "Fel" på mig,trott att jag var "knäpp" på nå vis, trott att jag led av sociala fobier .Kändes skönt att få en förklaring till att jag känt som jag gjort, det blev en "befrielse", men samtidigt en otrolig sorg. En sorg när jag faktiskt började inse att jag Är som jag är, för att jag haft det som jag haft de, en sorg när jag började förstå att jag faktiskt haft en ganska "svår" uppväxt. Detta kapitel kom att betydde mycket för mig, det var detta kapitel som började få mig att förstå att det var daxs att börja gå på acoa möten och börja tillfriskna från allt detta. Acoa = Liknande som AA, men för Adoult children of alcoholic.

Av sus - 21 januari 2011 19:08

Jisses så mätt, hade gjort lammfärs biffar, potatisgratäng,mango chutney, och nan nan bröd..Blev onekligen en portion för mycket *fnissar...Men guu så gott de var.  Senare väntar chips å dipp ;) En riktig "svulla" kväll, med andra ord. Stearinljusen brinner,musiken står på i bakgrund, det sprider sig en doft av ny bryggt kaffe från köket ;) En riktig mys,pys fredag. HAr inte nå ända å klaga på ;)  Vet inte vad tv:n har å bjud på, men de blir inte nå Lets dance iaf , ja inte för mig då alltså ;)det e ett som jag vet iaf.

 

Av sus - 21 januari 2011 07:39

Goder morron , freedag !!! Hela helgen framför oss,jag har inga planer för helgen, så gillar jag att ha de...gör det som faller in..eller inte ;)Tar dagen presix som den kommer. JAg jobbar ju varannan helg,å då blir dom lediga helgerna " Hård valuta" ;)

zwani.com myspace graphic comments


Har precis fått veta av dottern, att jag ska

ha mitt barnbarn på övernattning,1g/var tredje vecka    På stående basis,kontinuerligt alltså, ååå så glad jag blir,är så viktigt att lixsom bygga en egen relation till barnbarnen,en relation där inte alltid föräldrarna e med. Nu får vi lixsom  

 ett helt  dygn som bara är vårt !!! ;)  

       - KAn  de bli bättre ;)


Vad ska jag fylla denna dagen med ??? Min snabeldrake ska få jobba lite och så ska även moppen ;) Det ska städas med andra ord.  Sen ska plånboken luftas ;) det gör den bäst i ett centrum ;)  Men alldra först på dagens agenda är kaffe påfyllning ;)

zwani.com myspace graphic comments

Skapa flashcards