Botten napp å toppen napp

Direktlänk till inlägg 12 januari 2011

Symptom medberoende

Av sus - 12 januari 2011 16:15

  • Överdrivet omhändertagande gällande annan vuxen människa. Tar ansvar och kontrollerar annan vuxen person.
  • Löser andra personers problem och ger oönskade råd.
  • Känner ofta vrede, depression, bitterhet, dåligt samvete och skuld. Snabba känslosvängningar.
  • Oroar sig för någon annan större delen av den vakna tiden.
  • Låter sig bli sårad av samma person om och om igen.
  • Beslutsångest. Svårt att sätta sina egna behov först. Svårt att hålla fast vid sina egna gränser, gränserna förflyttas successivt.
  • Ändrar sina egna planer till förmån för någon annan.
  • Lägger ut pengar för missbrukaren för att rädda dennes situation. Tar ansvar för andras känslor och ljuger för att skydda missbrukaren från sanningar eller negativa konsekvenser av missbruket.
  • Glömmer och försakar egna åtaganden, både privat och i yrkeslivet. Prioriterar någon annans behov först. Lägger sin energi på någon annan och har lite energi kvar för sig själv.
  • Tror sig kunna styra någon annans missbruk.
  • Rädsla att uttrycka sina åsikter med risk för att skapa konflikt och återfall i missbruk.
    Upplever sig som ett offer för någon annan. Känner sig känslomässigt styrd av andra människor.
  • Dålig självkänsla, lägger skulden på sig själv och tror inte att de duger. Är rädda för att bli avvisade och lämnade. Undervärderar sin egen förmåga att klara sig själva.
  • Försöker kontrollera någon annan genom att manipulera, hota, muta, gråta, ge råd, ilska, hjälplöshet eller ge skuldkänslor.
  • Förnekar verkligheten och lever på förhoppningar. Förskönar hur det verkligen är och vill inte se sanningen.
  • Sjukskriver sig och missköter andra åtaganden på grund av missbrukets konsekvenser.
  • Utvecklar ångest, depressioner och fysiska sjudomar på grund av långvarig stress.
  • Utvecklar eget missbruk av tex tabletter, alkohol eller annat

 
 
Min svarta låda

Min svarta låda

13 januari 2011 10:15

Känner igen det där. En del av det var jag men det mesta vägrade jag att bli. Antagligen var det därför jag till varje pris skulle knäckas.
Hur var det för dig? Lade du dig platt eller spjärnade du emot?
Ta hand om dig!

http://thisismyblackbox.wordpress.com

sus

13 januari 2011 13:27

I relationen spjärnade jag emot, men i realtionen till min förälder och som barn, la jag mig nog.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sus - 4 augusti 2011 19:07

Av sus - 4 augusti 2011 18:59

Av sus - 4 augusti 2011 18:30


Vuxna barn till alkoholister är extremt ansvarstagande eller extremt oansvariga . Karaktärs drag 11 ur boken vuxna barn till alkoholister av Janetg.woititz.   Om jag inte är perfekt duger jag inte. Är jag inte perfekt är det ingen som kommer gi...

Av sus - 2 augusti 2011 19:16


 Jag har ju mått ganska så dåligt ett tag, hög ångest faktor å lite deppigt !! Så jag har då fått starta upp en psykolog kontakt,,,å det med mycket blandade känslor,  Visst,visst de är vad jag behöver,,just nu,,,Men samtidigt har det varit så jätte s...

Av sus - 2 augusti 2011 19:03

Nu är det en härlig sommar värme,perfekt i mitt tycke   I dag har jag tillbringat dagen på stranden med barnbarnet    Inget ligga å steka i solen där inte ;) Utan fullt ös medvetslös   *skrattar   Är onekligen ganska skönt när mamman kommer hem från ...

Ovido - Quiz & Flashcards