Botten napp å toppen napp

Alla inlägg den 14 november 2010

Av sus - 14 november 2010 18:10

Det är så enkelt att alla har sett samma sak, nämligen sanningen . Sedan har vi alla formulerat sanningen på vårt eget sätt och utifrån den plats i livet vi befinner oss på just då. Ju mer medveten du blir, ju oftare och klarare kommer du att se sanningen.  

Av sus - 14 november 2010 12:33

Till eftertanke

av Søren Kirkegaard

Om jag vill lyckas
med att föra en människa mot ett bestämt mål,
måste jag först finna henne där hon är
och börja just där.
Den som inte kan det
lurar sig själv när hon tror att hon kan hjälpa andra.

För att hjälpa någon
måste jag visserligen förstå mer än vad han gör,
men först och främst förstå det han förstår.
Om jag inte kan det,
så hjälper det inte att jag kan och vet mera.

Vill jag ändå visa hur mycket jag kan,
så beror det på att jag är fåfäng och högmodig och egentligen vill bli beundrad av den andre i stället för att hjälpa honom.
All äkta hjälpsamhet börjar med ödmjukhet inför den jag vill hjälpa
och därmed måste jag förstå
att detta med att hjälpa inte är att vilja härska,
utan att vilja tjäna.

Kan jag inte detta
så kan jag inte heller hjälpa någon.

 

Av sus - 14 november 2010 08:58

Sitter och funderar lite om en sak kopplad direkt till en grej som hände härom dagen på jobbet. Finns ju så otroligt många egenskaper som är viktiga när man jobbar med människor och mycket som faktikst kan vara väldigt svårt, så då gäller ju att man har ganska så god koll på sig själv, att man klarar av att skilja ut sina egena känslor och inte blandar ihop dem med brukarens. Vad som oxå är viktigt är att inte blanda ihop begreppen sympati och empati. Gäller ju att kunna sätta sig in i och förstå en annan människa utan att för den skull "Gå" in å ta över känslorna, alltså att frtf behålla en proffisionell hållning. Min önskan skulle vara att all form av behandlings personal skulle ha som krav att gå i egen terapi, allt för att få koll på vad som är ens egena känslor,tankar, och värderingar, så man inte lägger över och "ger" dom värderinga , känslorna på den man arbetar med, brukaren/patienten. Jag inser att det här är svåra frågor, men frågor som jag tror man pratar alldelss för lite om inom personal grupper. 

Ovido - Quiz & Flashcards